چلیپا

چلیپا
این وبلاگ ترکیبی از دلنوشته های خودم و مطالبی در رابطه با موضوعات مورد علاقه و جذاب برای خودم می باشد.
نويسندگان

 حبیب­ الله هدایت در سال 1299 در شهرضا متولد گردید. چند سالی از دوره ابتدایی را در زادگاهش خواند و تا پایان دبیرستان را در اصفهان گذراند. در کنکور موفق به ورود در رشته پزشکی دانشگاه تهران شد و تمام سال­ها را با نمرات ممتاز سپری کرد..

به گزارش جمهور به نقل از شهرضانیوز، حبیب­ الله هدایت در سال ۱۲۹۹ در شهرضا متولد گردید. چند سالی از دوره ابتدایی را در زادگاهش خواند و تا پایان دبیرستان را در اصفهان گذراند. در کنکور موفق به ورود در رشته پزشکی دانشگاه تهران شد و تمام سال­ها را با نمرات ممتاز سپری کرد. سپس به فرانسه رفت و در رشته تخصصی ژنیکولوژی به تحصیل پرداخت و همزمان نیز دیپلم تخصصی دوره­های بهداشت عمومی و طب کارگری را گرفت.

پروفسور حبیب الله هدایت در ۱۳۳۱ به ایران مراجعت نمود و ابتدا در کلینیکی به نام حافظ باهمکاری پزشکان سرشناسی چون دکتر نهاوندی، دکتر بهار، دکتر بهی، دکتر نامی و چند پزشک دیگر مشغول به کار شد.

در ۱۳۳۲ این کلینیک به عللی تعطیل گردید و دکتر هدایت نیز به جهت داشتن ذوق پزشکی اجتماعی و رشته تخصصی خود تصمیم به تاسیس انستیتو بهداشت صنعتی و کار گرفت که از سوی وزارت بهداری آن زمان مورد موافقت قرار نگرفت اما بالاخره دکتر هدایت موافقت وزارت بهداری را برای بررسی وضعیت بهداشتی کارگران سراسر کشور کسب نمود.

وی ضمن بررسی احوال کارگران چند استان مثل اصفهان، یزد،کرمان و.. وضع رقت بار و اسفناک دختران جوان مشغول به کار در کارخانجات قالیبافی کرمان که اکثراً دچار فقر و کمبودهای آشکار تغذیه‌ای بودند، آنچنان او را متاثر کرد که تصمیم گرفت راه حلی برای این مسئله و مشکلی که بسیاری دیگر از مردمان کشور از آن رنج می‌بردند بیابد.

بدنبال این تفکر و تحول روحی که ناشی از نهایت نوع دوستی و عواطف او بود از عمری که برای اخذ تخصص‌های پزشکی در زمینه‌های زنان و زایمان، بهداشت صنعتی و کار، صرف نظر می‌نماید و پا در مسیری سخت و دشوار گذاشت به قول خودش: نه من در زمینه تغذیه تخصصی داشتم و نه شخص دیگری در آن زمان در کشور به عنوان متخصص تغذیه وجود داشت.
dr hedayat shahrezanews.ir پروفسور حبیب­ الله هدایت که بود

پروفسور هدایت و مهدیه الهی قمشه ای در همایش چهره های ماندگار شهرستان شهرضا سال ۱۳۹۱

چهره ماندگار شهرسستان شهرضا این بار بجای فرانسه، سراغ مشهورترین استاد و متخصص علوم تغذیه؛ پرفسور پلات که رییس دپارتمان تغذیه دانشگاه لندن بود به انگلستان روانه شد و با وجود مقررات سخت و سنتی دانشگاه لندن، بالاخره برای اخذ تخصص در آنجا پذیرفته شد و پس از طی دوره تخصصی به ایران مراجعت نمود و تصمیم گرفت تأسیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی را دنبال کند و این موضوع را با دکتر جهانشاه صالح وزیر بهداری وقت که سابقه آشنایی با وی را نیز داشت در میان گذارد.

دکتر صالح نیز به علت عدم وجود سازمان و بودجه‌ای به این نام وی را منصرف و پست مدیر کل بهداری و پست شهرداری تهران را به وی پیشنهاد نمود ولی دکتر هدایت  به دنبال هدف خود بود.

بالاخره در سال ۱۹۴۰  اولین سنگ بنای انستیتو تغذیه و صنایع غذایی ایران ابتدا با نام (انستیتو تغذیه و خواروبار ایران) گذارده می‌شود.

گفتنی است که دکتر هدایت با تلاش زیاد توانست همکاری سازمان بهداشت جهانی WHO، خواروبار جهانی FAO، یونیسف و نیز همکاری انجمن‌های فرهنگی فرانسه و انگلیس را برای توسعه و رشد این انستیتو جلب نماید و بدین طریق توانست عده‌ای از کارمندان فنی و دانشجویان را برای مطالعه و تکمیل معلومات به فرانسه اعزام نماید.

این کشورها بورس تحصیلی در اختیار انستیتو گذاردند که این عده برای احراز تجربه و کارشناسی باید بخشی از آموزش‌های خود را در لندن و پاریس می‌گذراندند.

با اتمام ساختمان بیمارستان فیروزگر، انستیتو که بعنوان مهمان موقت در آنجا مستقر شده بود می‌بایست آن‌جا را تخلیه می‌کرد که بعد از ماجرای زد و خوردهای دکتر هدایت با وزیر بهداری وقت “دکتر آموزگار” و معاونین او، بالاخره توانست مبلغ هزار تومان آن هم به عنوان قرض برای اجاره محل جدید انستیتو اخذ نماید.

وی با هر زحمت و مرارتی بود به منزل اجاره‌ای جدید نقل مکان کرد که پس از مدت کوتاهی برای توسعه کلاس ها و بخش آموزشی، محل جداگانه‌ای در نظر گرفته شد و بالاخره دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی تاسیس و تشکیل گردید.

اکنون ” انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی” و ” دانشکده علوم تغذیه و صنایعغذایی” از به بار نشسته نهالی است که سال ها پیش درچند اتاق کوچک بیمارستان فیروزگر، به دست دکتر هدایت کاشته شد.

در ابتدای کار قسمت عمده‌ تدریس در تمام زیر مجموعه‌های تغذیه و… بهداشت و دروس صنایع غذایی و آزمایشگاه ها و …به وسیله خود دکتر هدایت صورت می‌گرفت اما پس از تدوین کامل برنامه‌ها برای کاستن از بار سنگین آموزش از استادانی چون دکتر امین کیوان، دکتر بلاغی، مهندس احمدی، مهندس حیدری، دکتر فرخنده، دکتر شیرین لو، دکتر سروری و… توسط دکتر هدایت برای همکاری دعوت به عمل آمد.

دانشجویان این دوره بر خلاف سایر دانشکده‌ها باید حدود ۱۸۰ واحد می‌‌گذراندند و این موضوع گاهی مورد اعتراض دانشجویان قرار می‌‌گرفت که حدود سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶، خوشبختانه وجود استادان دانشمند و کثرت واحدهای درسی به بهترین وجه ممکن به ثمر رسید.

شاگردان خوبی که ماحصل این همه حوصله و زحمات دکتر هدایت تربیت شدند در حال حاضر مردان و زنان موفق علوم تغذیه و صنایع غذایی هستند که در تجارت یا در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در ایران و سراسر گیتی با سمت‌های علمی و با رتبه‌های استاد و محقق برجسته و مسئولیت‌های صنعتی در سطح فوق‌العاده بالا مشغول به کارند.

از فعالیت‌های این استاد گرانمایه می‌توان به تاسیس انستستو تغذیه و صنایع غذایی ایران، تاسیس درمانگاه حافظ، تاسیس نخستین دانشکده صنایع غذایی در ایران، مدیر کل بهداری استان‌های گیلان و تهران، تاسیس انجمن دیابت ایران در سال ۱۳۵۰ و تالیف ۶ جلد کتاب و تدریس در دانشگاه اشاره نمود.

وی علاوه بر نگارش بیش از ۳۰ جزوه درسی در موضوع ­های گوناگون، کتاب­ های زیر را به نگارش درآورده که یکی از بهترین منابع دانشگاهی در زمینه تغذیه و صنعت غذا برای دانشجویان است.

* اجزای موادغذایی

* احتیاجات تغذیه­ ای

* چاقی و لاغری

* تغذیه و بیماری­ها

* دیابت

* مجموعه مقالات در زمینه بیوتکنولوژی

دکتر هدایت سال ۱۳۵۸ به افتخار بازنشستگی نایل آمد اما همچنان پس از نیم ­قرن تلاش با انرژی و عشق خدمت به میهن و مردم و صنعت غذا در مسند استادی دانشگاه، فعالیت­ های پژوهشی و آموزشی خود را پی­ گرفت و با حضور صادقانه و خالصانه در مراکز آموزش عالی صنایع­ غذایی و ارایه مشاوره به رونق بخشی و ارتقاء صنعت همت گمارد.
پروفسور حبیب الله هدایت پدر علم تغذیه ایران صبح دیروز در سن ۹۳ سالگی بر اثر کهولت دارفانی را وداع گفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار ، فرهنگی ، زندگی نامه ، علما ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 20 مهر 1392برچسب:درگذشت,پروفسور,هدایت,علم تغذیه,پدر, ] [ 8:21 ] [ رهگذر ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب